In Arabic, Other Languages

يعني ايه نتكلم مع الغرباء على الانترنت

يعني ايه نتكلم مع الغرباء على الانترنت

الأطفال بيستخدموا موافع تواصل اجتماعي, مواقع ألعاب و غرف دردشة عشان يتواصلوا مع الناس حول العالم. للسبب ده , قولك ” ما تتعاملش مع أغراب على الانترنت ” مش حيصلح زي ما أنت عايز. لما شاب يقضي فترة مش قليلة على الانترنت, بيبقى حتمي اتصالهم بغرباء. أحيانا , الغرباء دول بيبقوا غير ضارين. أوقات تانية , ممكن يستخدموا العالم الافتراضي كأرض صيد. مهم نعلم الأطفال عن الغرباء على الانترنت عشان ما يبقوش فرائس لملاحقين, صيادي أطفال و نصابين.

الأول , علم طفلك يعني ايه غريب. قل لهم أن الغريب هو شخص خارج دائرة أصحابك القريبين و أفراد العائلة. الغرباء ممكن يكونوا ناس بنشوفها كل يوم زي سواق أوتوبيس المدرسة , الست اللي بينشوها آخر الشارع و ساعي البريد.

اعرف ايه المواقع اللي طفلك بيستخدمها

العديد من مواقع التواصل الاجتماعي و الألعاب بيستهدفوا الطفل. رغم أن أصحاب الموقع ممكن يبقى عندهم النية الكاملة لتوفير أقصى درجات الأمان, لكن مش دايما بتجري الأمور بالشكل ده.

الصيادين الالكترونيين بيزوروا المواقع دي بصفة دورية و يستهدفوا الأطفال لأغراض غير سليمة. الصياد غالبا بينجو بفعلته بسبب تلاعبهم الشديد. بيتواصلوا مع أطفال و هم منتحيل شخصيات يميلوا إليها.

عود نفسك على المواقع اللي بيزورها أطفالك. خد وقتك في تصفح المواقع و اعرف كل حاجة فيه. اقرا المنشور فيه , و افهم طريقة العمل في كل موقع و سياسة خصوصيته.  ولو الموقع بيشترط يكون المستخدم 13 سنة فيما فوق, ما تخليهمش يسجلوا فيه لو أقل من 13.

كمان, اعرف كلمة سر أطفالك عشان تقدر تراجع صفحتهم , ممكن ده يبان تجسس, لكن ده عشان أمن أولادك.

ما تقدمش معلومات خاصة بك على الانترنت

الأطفال و المراهقين مش حذرين كفاية زي ما الآباء عاوزين. انصحهم ما يقدموش أي معلومات تعرفهم على أي موقع بيستخدموه. المعلومات اللي تعرفك بتتضمن الأسماء الكاملة , العناوين , أرقام التليفونات , أرقام الضمان الاجتماعي , أسماء المدارس , أسماء المدن و أماكن العمل. لما الأطفال بيقدموا النوعية دي من المعلومات , بيعرضوا نفسهم للملاحقة و البلطجة الالكتروينة و صيادي الانترنت و منتحلي الشخصية و النصابين.

اشرح لأطفالك أنهم لازم يفكروا قبل ما ينشروا صور على الانترنت. صيادي الانترنت ممكن يستخدموا تفاصيل الصورة لتعقبهم. الصور المنشورة من قبل أطفالك يجب عدم احتوائها على لافتات الشوارع , عناوين أو أرقام سيارات. علمهم برضه لما ينشروا صور على الانترنت , ينشروا صور مش لابسين فيها زي المدرسة باسمها أو شعارها.

لا تقبل أشياء من الغريب

منتحلي الشخصية في ازدياد و نصابي الانترنت يبحثون عن الضحية القادمة. يستخدموا طرق مثل الروابط, المرفقات و الصور لسرقة معلومات شخصية عن عائلتك ثم يسرقونك دون أن تدري. علم أطفالك ألا يقبلوا أي شئ من غريب على الانترنت – مهما بدا غير ضار.

أيضا , علم أطفالك ألا يقبلوا أي شئ من غريب من خلال البريد الالكتروني.  صيادي الانترنت يحاولوا كسب الطفل أحيانا عن طريق الهدايا و الخطابات المؤثرة.

تجنب الافصاح عن مشاعرك لغريب

عندما يواجه الطفل صعوبات في حياته, غالبا يعبرون عن هذا في الانترنت عن طريق كتابة شعر , نشر فيديوهات عاطفية أو نشر مقالات شخصية.

الصيادون غالبا ما يستهدفون الأطفال الضعفاء عاطفيا. ربما يخدعونهم محاولين جعلهم يعتقدون أنهم يهتمون لصعوباتهم , أو أنهم يمرون بنفس الشئ في البيت أو في المدرسة.  أيضا الصيادون يحذبون الأطفال الضعفاء بإغراقهم في الاهتمام , الرعاية و الحنان.

بمجرد شعور الصغير بعثورهم على صديق يفهمهم, يفقدون حذرهم و يصبحوا عرضة للاختطاف, الإغتصاب و أشياء لا يمكن تصورها. لو طفلك يمتلك مدونة , من الضروري أن تراقب كتاباتهم و صورهم قبل نشرها.

لا تقابل الغرباء في الواقع

الأطفال ربما لا يعتبرون شخصا تفاعلوا معاه غريبا; عندما يتفقون على مقابلة شخصا لا يعرفونه, يعرضون أنفسهم لأخطار لا يتصورونها.

من الضروري أن تعلم أطفالك عن الغرباء على الانترنت. في العالم الافتراضي , الهويات صعب اثباتها. الناس يمكن أن تكون أي شخص و أي شئ يريدون. هناك حالات عديدة حيث رحبت طفلة بغريب في عالمها الافتراضي ثم اكتشفت أن الفتى ذو الخمسة عشر عاما هو في الحقيقة منحرف في الخمسين من عمره.

لو رفض الأطفال أن يتبعوا اجراءات الأمان التي حددتها لهم. حدد استخدام الكمبيوتر للدراسة فقط. من الممكن أيضا أن تتصل بمسئولي المواقع و تلغي حساب طفلك و صفحته.

Comment Here

Leave a Reply

Send Us Message

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>