In Arabic, Other Languages

لماذا لا يصرح الطفل بتعرضه للبلطجة/البلطجة الالكترونية

لماذا لا يصرح الطفل بتعرضه للبلطجةالبلطجة الالكترونية

” ليه الأطفال ما بيقولوش أنهم اتعرضوا لبلطجة/بلطجة الكترونية ” سؤال بيتسئل من قرون من اللي بيحبوا أولادهم و عايزين يضمنوا أمانهم. فيه أطفال كتير ما بتبلغش أبويهم الثقة أنهم اتعرضوا لبلطجة. ده بيسبب ازعاج كبير للمهتمين بالأطفال دول. فيه أسباب كتير ليه الأطفال اللي بتعرضوا لبلطجة ما بيقولوش, زي العار, الخوف و غيره. الأسباب دي مدمرة لحياة الأطفال, و اللي بيحبوهم عايزين يمنعوا ده من الحدوث.

فيه طرق لمعالجة اللي اتعرض لبلطجة زي الأطباء النفسيين و غيرهم. الدكتور النفسي طريقة جميلة لعلاج البلطجة و في الإمكان. مساعدة اللي اتعرض لبلطجة خطوة أولى لعلاجهم.

الأطفال بيوصل لهم تهديدات و بيشعروا أنهم مش حيلاقوا مساعدة من الوادين. ده خطير جدا لأن الأطفال ممكن تتعامل مع الموضوع بطرق غير صحية. بدون معرفة ايه مشكلتهم, منع ده مستحيل. الأطفال ممكن يقولوا لشخص أنهم بيتعرضوا لبلطجة لكن لسوء الحظ مش بيبقى الشخص المناسب; و المسئولين ما يعرفوش ايه اللي بيعانوه.

البلطجة الالكترونية

البلطجة الالكترونية لها أشكال كتير زي التهديدات الالكترونية , القرصنة و غيرهم. دي مشكلة للأطفال اللي بيستخدموا الانترنت بدون اشراف. البلطجة الالكترونية سببت انطوائية أطفال كتير و ده بيأثر عليهم و على اللي حولهم. الخوف احساس بيمنع الأطفال اللي تم البلطجة عليهم أنهم يبوحوا لأهلهم الثقة.

القرصنة بلطجة لها مشاكل كتير, بتضر الأفراد و الأجهزة. القرصنة بتحسس الأطفال بالعجز و أن الكلام مع المسئولين بلا فائدة. رغم أن ده مش دايما حقيقي, الأطفال بيقعوا تحت كومة تهديدات ما بتخلصش. المسئولين بيحاولوا يمنعوا ده بالتحقيق من خلو المواقع من الفيروسات. ده ساعد بشدة في منع أي أضرار للقرصنة سواء للأفراد أو الأجهزة.

الأطفال عادة ما بيبالغوش بأي بلطجة أو قرصنة بيتعرضوا لها بسبب خوفهم من السخرية و اللوم على اللي حصل لهم. جعل طفلك يحس باهتمامك خطوة كبيرة تجاه طفلك أنه يبوح لك سواء تعرض لبلطجة أو ما اتعرضش; ده بيوقف البلطجة في أولها. التهديد غير قانوني لكن التهديد اللي بيحصل على الانترنت بيحصل عن طريق مجهولين من غير ما السلطات تعرف. التهديدات الالكترونية و القرصنة مش صعب وقفها لو اتعرف أنها بتحصل.

التهديدات الالكترونية معروفة من اللي اتعرضوا لها على مستوى العالم. على الرغم من أن ده بيحصل في العالم الافتراضي لكن لازم يتمنع و يقف.  التهديدات من خلال الرسائل مزعجة جدا لكل الأعمار. البعض ما بيدركش قرب زر التجاهل و بيحس أن البلطجية دول مسيطرين. ده مش حقيقي لأن فيه طرق كتير لوقفه زي مسح الرسالة المرسلة, تبليغ السلطات و غيرهم. بعض المواقع بتراقب نشاط مستخدميها. الطرق دي في وقف البلطجة مفيدة و سهلة الاستخدام.

البلطجة في المدارس

المدارس بداية البلطجة غالبا. بلطجية المدرسة مزعجين بالضبط زي بلطجية الانترنت. المدارس معروفة بالبلطجية. المدرسين , الناظر و غيرهم اللي معاه سلطة بيحاولوا يخلوا الأطفال تكلمهم عن أي مشاكل زي البلطجة/البلطجة الالكترونية. للأسف , ده ما بينفعش مع كل الطلبة لأن بعض البلطجية بيهددوهم. بعض الطلبة ما بيقدرش يشوف أنه ممكن توصله مساعدة بالرغم من التهديدات و البديل استمرار البلطجة عليه. أحيانا عدم البوح بيحصل نتيجة الكبرياء; أنهم مش عايزين حد يفتكر أنهم خايفين , بيقرروا ما يقولوش لحد. طلبة كتير بيشوفوا البلطجة بتحصل و بيخافوا يقولوا عشان خايفين يتورطوا.

” ليه الأطفال ما بتبوحش أنهم اتعرضوا لبلطجة/بلطجة الكترونية ؟ ” سؤال بيسأله الأهل. فيه أطفال كتير ما بيبلغوش أهلهم بتعرضهم لبلطجة الكترونية. ده شئ خطير جدا و محتاج معالجة عن طريق خطوات زي اهتمام الوالدين , اهتمام المدرس , فصول ترفع من الثقة بالنفس. الخطوات دي بتخلي أي طفل يتعرض لبلطجة يبلغ المسئولين طلبا للمساعدة. ده مش أحسن موقف تقدر تتعامل منه مع مشكلة طفل أو حتى مشكلة راشد لكن تدريبهم على التعامل مع المشكلة هو حل هايل للمشكلة.

البلطجية الالكترونية مش جسدية. السلوك ده بيدفع الناس للحافة و ممكن يأذوا نفسهم. بيتم الضغط عليهم لاقناعهم أنهم ما عندهمش خيارات. يمكن الناس بتقول للضحية لو اشتكيت تبقى مش قوي. فبيفضلوا ساكتين. و يمكن بيحسوا أنهم لازم يتعاملوا مع الموضوع. تقلبهم من سلوك عالم يرى أنهم لا أمل في علاجهم. الناس اللي تمت البلطجة عليهم بسبب أخلاق المجتمع لازم يفهموا أن المجتمع مش مثالي فازاي بينتقدكم.

Related Posts

Comment Here

Leave a Reply

Send Us Message

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>