In Arabic, Other Languages

كيف تشجع طفلك على الإفصاح

كيف تشجع طفلك على الإفصاح

جعل أطفالك يخبروك بتعرضهم للبلطجة ممكن يكون شئ صعب. هنا يجب معرفة معلومات أكتر عن كيف تشجع طفلك ليخبرك لما يكون بيواجه بلطجة. بدون المعلومات دي, حيكون عندك مشكلة أنك تبدأ تفضح البلطجي و تبليغ الناس المسئولة عن موضوع البلطجة/البلطجة الالتكرونية. حنقدم هنا بعض الطرق اللي حتساعدك تشجع طفلك على تبليغك و كون مستعد تخبر الراشدين مين يقدر يواجه البلطجي.

1.وقف منعك لهم من الكلام.

أول خطوة عشان أطفالك يتكلموا هي أنك توقف منعك لهم من الكلام. ممكن تكون مش مدرك أصلا أنك حتمنعهم, لكنك بطلبك لهم يبطلوا يسألوا, و بعدم المقاطعة, و حاجات تانية صغيرة ده بيتمنعهم يتكلموا. و أطفالك حيفتكروا أنك مش عايز تسمع لهم و أنك مش مهتم بهم. فحتحتاج تسمع لهم لما يكلموك و ده حيبين أنك مهتم بالمعلومات اللي بيقدموها لك. حتى لو سمعت نفس القصة ألف مرة, اسمعها مرة كمان و كمان عشان تبين لأطفالك أنك مهتم فعلا باللي بيقولوه لك و ازاي بيقولوه لك.

2.علم أطفالك ايه أحسن وقت يتكلموا فيه

غالبا أطفالك مش حيفكروا يتكلموا لأنهم ما يعرفوش أنه مطلوب منهم يتكلموا. لتجنب المشكلة دي حتحتاج تعلمهم ايه أحسن وقت يتكلموا فيه. و ساعتها مش حتبقى بتستغيث بالكذب دايما لما حد يقولهم حاجة بهزار. بدل ده, ممكن تعلمهم ازاي يبتدوا ياخدوا البلطجة/البلطجة الالتكرونية بجد و يقولوا لحد. بدون ده, حيبدأوا يبلغوا عن الشخص الآخر طول الوقت و مكانش مقصود أي حاجة باللي اتقال لهم. كدة ممكن أطفالك يعيشوا حياة أصعب لأن ده حيؤدي لأنهم ما يقدروش يعملوا صحاب لأن الأصدقاء المستقبليين ممكن يبقوا خايفين أنه يتفتن عليهم و هم ما عملوش حاجة غلط أو الأسوأ حتى أنهم ما يرضوش يتشاركوا مع شخص شايفينه فتان.

3.علمهم أن طلبهم للمساعدة شئ طبيعي

عادة الأطفال مش حيطلبوا أي حاجة لو أنت ما شجعتهمش أو لو ما اتشجعوش عموما. ده يبقى الوقت اللي تعلمهم فيه أن طلبهم للمساعدة شئ طبيعي. و ساعتها مش حيتكسفوا يطلبوا مساعدة لأي مشكلة عندهم. ممكن تلاقيهم بدأوا يطلبوا المساعدة في أسهل المهمات, لكن لازم تفضل تشجع السلوك ده لأنه بيعلم أطفالك أنهم محتاجين للمساعدة و مش بيعرفوا يعملوا كل حاجة لوحدهم. بدون ده, أطفالك حيحاولوا أنهم ينفذوا كل مشاريعهم لوحدهم, حتى لو هم مش حيقدروا يعملوا الشغل بنفسهم. ده برضه حيساعدهم لما يبدأوا يمارسوا رياضة لاحقا لما يعرفوا أنهم لازم يعتمدوا على باقي الفريق عشان يأدوا المهمة و ما يهتموش أنهم أنه يصنع كل اللعب لوحده.

4.عندما يريدون شيئا

غالبا الأطفال حيطلبوا لعب في الأعياد. لازم تتأكد أن تشجع السلوك ده. حتى لو قلت لهم لازم يستنوا و يدعوا ربنا عشان اللي هم عايزينه ده يعتبر تشجيع لهم على السؤال. وقتها مش حتبقى قلقان أن أطفالك يزهقوا من السؤال أو يفتكروا مش حيقدروا يحصلوا على اللي هم عايزينه. لو, ما ينفعش تشتري لهم كل حاجة يطلبوها فيجب توخي الحذر هنا, لكن كونهم بيسألوا و بيسدوا الاحتياج ده فدي حاجة عظيمة.

5.علمهم يتكلموا في حالة عدم رغبتهم في شئ

رغم أن بيوجعك أنك تسمع أن أطفالك مش عايزين يعملوا شئ, لازم تعرف ده. فلازم تسيبهم يقولوا أنهم مش عايزين يعملوا شئ أو مش حابين شئ. و ساعتها مش حيكونوا خايفين أنهم يكلموك عن مواضيع أخطر بيواجهوها بشكل يومي. لو أطفالك خايفين يقولوا لك أنهم مش عايزين يعملوا شئ, مش حيقولوا لك على اللي الناس التانية أو البلطجية بيخلوهم يعملوه بشكل دوري. بتشجيعك لهم أنهم يقولوا أنهم مش عايزين يعملوا شئ, تبقى أخيرا بدأت ترسخ فكرة الاستمتاع باللي بيعملوه و أنهم يكلموك في المواضيع دي.

6.عندما يخترق المساحة الشخصية

كلنا عندنا مساحتنا اللي بنعتبرها شخصية. أحيانا ما بتبقاش واضحة لما بتكون ولي أمر بيرعى طفله. ده بيبقى وقت أنك تقول لهم يكلموك لما حد يدخل المساحة اللي ما بيدخلوش حد لها في الطبيعي. بقيامك ده, بسهولة أطفالك حيقولوا لك لو حد اتدخل في خصوصياتهم, و كمان اللي عملوه بالخصوصيات دي. لو ما حسوش بالراحة في الكلام عن الموضوع ده, ممكن أطفالك ما يقولوش أن في شخص بيبلطج عليهم لأنهم ما عندهمش حد يلجأوا له لما شخص يتدخل في خصوصياتهم.

7.عندما يتألمون

الألم مش بالوضوح اللي متوقع تشوفه زي الألم المادي. بعض من الألم بيكون نفسي و ده صعب اكتشافه لأن الأطفال بيعرفوا في اخفاء حاجات زي دي. فبتحتاج هنا أنك تعرف أطفالك أنه شئ طبيعي أنك تتكلم لما تكون موجوع. كل اللي عليك أنك تبقى متفهم لأوجاعهم و قادر أنك تساعدهم على التعبير عن اللي بيحصل لهم. لو ما قدرتش تعمل ده, حيكون عندك مشاكل أكتر من اللي أنت فاكره لأن أطفالك حيفتكره أنك مش مهتم بهم أو الأسوأ أنك مش عايز تكون معهم. تحديد نوع الألم, حيحدد نوع الفعل المطلوب. مثلا, بعض الأطفال قلبهم بيتكسر لما صديقهم حيبعد. لما يكونوا في النوع ده من الألم, لازم تأخد بالك منهم و تشجعهم و تعرفهم أن حيلاقوا شخص تاني يكون صديق.

8.عندما يكونوا مرعوبين

أغلب الأوقات لما طفل يكون مرعوب بنقوله أن كل حاجة تمام. لكن, لازم تعرف ايه اللي بيرعب الأطفال. ساعتها تقدر تعالج الموقف أحسن. من غير ما تعرف ايه اللي بيرعبهم مش حتقدر تواجه المشكلة و ده ممكن كمان يؤدي أن أطفالك يفتكروا أنك مش مهتم بهم. اذن أطفالك مش حيقولوا لك لما يبقى فيه حاجة خطيرة لأنهم فاكرين أنك مش مهتم بهم. فلازم تشجع أولادك يبوحوا بمخاوفهم و سبب خوفهم. بدون ده, مش حتقدر تعرف ايه اللي بيجرى في حياتهم نهائيا.

9.عندما يهدد أحدهم طفلك

التهديدات حاجة ناس كتير بتهز كتفها قدامها بلا مبالاة. لكن, لازم تعلم أطفالك أن دي ممكن تكون مشكلة خطيرة و لازم ياخدوها بجدية. يمكن تكون ما فكرتنش في ده قبل كدة, لكن لازم تعرف لو حد بيهدد أطفالك, غالبا حيقولوا لهم أنهم حيأذوا عائلتهم أو هم نفسهم. أنت عارف أن ده مالوش بعيد عن الحقيقة في أغلب الحالات و أطفالك لازم يدركوا أن التهديدات حتكون أسوأ. فلازم تعلم أطفالك أنهم ما يخافوش من البلطجي أو من تهديداته و أنهم لازم يقولوا لحد تاني عليها. دي الطريقة الوحيدة اللي حيوقفوا بها التهديدات من إنها تسوء. من غير التشجيع ده ممكن أطفالك يتبلطج عليهم و ينعزلوا تحت تأثير التهديدات سواء بالعنف أو غيره.

جعل أولادك يتكلموا ممكن يكون صعب. لكن, لو تعرف ازاي تشجعه يتكلم و سبب أنهم يتكلموا حتقدر تستريح و أنت عارف أن أطفالك مش بيتهددوا من أي شخص أو أي حاجة. بدون معرفة ازاي تخلي طفلك يتكلم ممكن يفضل ساكت عن اللي بيحصل له من غير ما يقول لحد. و ساعتها يكون عندك مشاكل مع أطفالك يكونوا متضررين أو يمكن توصل لمقتولين لأن ما كانش عندهم الشجاعة يتكلموا و يحموا نفسهم بطريقة صحيحة.

Comment Here

Leave a Reply

Send Us Message

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>