In Arabic, Other Languages

كيف تستغل شبكات التواصل الاجتماعي لأمانك

كيف تستغل شبكات التواصل الاجتماعي لأمانك

الحفاظ على أمنك شئ أساسي لما تدخل على أي موقع. أنت محتاج تقدر تتفادى بعض من البلطجة الالكترونية اللي بتحدث مؤخرا. هنا لازم تعرف ازاي تستغل مواقع شبكات التواصل الاجتماعي عشان أمانك, أكتر من اهتمامك بالناس الأخرى تعرف عنك معلومات زيادة عن اللازم. من غير ده, حتبقى في مشاكل أكتر مما تتخيل و أنت بتحاول تحمي نفسك و هويتك من أي أذى.

اعرف عن خواص الأمان لهذا النوع من المواقع

الانترنت شئ عظيم. لكن , حتحتاج تعرف كل خواص الأمان لكل موقع.  لما ده يحصل حتقدر تضبطها بحيث ما تقلقش من حد يوصلك عشان يأذيك. بدون ده مشاكلك حتستمر و ده حيأدي لعدم امتلاكك لحماية كافية. كملاحظة جانبية, حتحتاج تقرا اللي جاي كويس عشان ممكن حاجة بتعملها تكون تعدي. دي التعليمات اللازم اتباعها و أنت بتنشأ حساب على أحد هذه المواقع.

استخدم لابتوب أو جهاز ثابت

غالبا لما تيجي تحمي نفسك من ناس على شبكات التواصل الاجتماعي حتحتاج كمبيوتر. السبب للنقطة دي هي أن الاتصال حيكون مؤمن أكتر. صحيح الناس ممكن تتسلل, لكن مقارنة بالموبايل اللي الموجات بتنتقل فيه في الهوا من برج الاتصال و العكس فهو أأمن. فمش حتقلق من سرقة حسابك بسبب طريقة دخولك على الحساب ده. من غير ده, ممكن يتسرق حسابك و ما تعرفش تسيطر على أي حاجة بتتعمل منه.

افتكر أنك تقفل أو تسجل خروج من الحساب بعد ما تخلص

مشكلة كبيرة لو نسيت حسابك مفتوح على جهاز عام. خصوصا لو داخل من عملك أو من مكتبة. سبب ده هو تحكم آخرين في حسابك. ممكن الحساب ينشر حاجة مش أنت شخصيا اللي ناشرها. فلازم تتأكد من خروجك من الحسابات و أن حمايتك  اكتملت بالخطوة دي.

غير كلمة السر باستمرار

فيه ناس بتفتكر أن شفرتها مستحيل تتفك. لكن كل كلمات السر ممكن تتفك و الموضوع مسألة وقت. فلازم تغير كلمة السر بتاعتك شهريا, ان مكانش بمعدل أكبر. و بعدها تتطمن أكتر لأن حتبقى أصعب على القراصنة يوصلوا لحسابك, لكن اعرف أن زملاءك و ناس تانية مش حيقدروا يدخلوا على حسابك.

وجود حماية أساسي و أنت بتستخدم الانترنت. لكن حتحتاج تتأكد أنك بتستخدم الحماية المضبوطة. و إلا حتعاني من مشاكل و أنت بتتصفح المواقع اللي بتتصفحها بانتظام. بمعرفتك لكيفية استغلال شبكات التواصل الاجتماعي لصالح أمانك, حتقدر تستمتع بالانترنت أكتر مهما كانت المواقع اللي بتتصفحها بانتظام.

Comment Here

Leave a Reply

Send Us Message

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>