In Arabic, Other Languages

البلطجة والتنمر في الألعاب الإلكترونية- الجزء الثاني

البلطجة والتنمر في الألعاب الإلكترونية

في مواقف البلطجة الإلكترونية والتنمر , ممكن يؤدي ده لصراخ و اهانات صوتية متكررة. البلطجي يذيع معلومات عنك من خلال شبكته/ا و يعطي أوامر تشجع اللاعبين الآخرين على مهاجمتك.

كيف يمكن انهاء هذا السلوك ؟

بحسب الصفحة العامة لمحامي واشنطن العام, اختيار واحد للناس اللي بتعتقد أنها اتعرضت لبلطجة هو أنه يبلغ شخص آخر.

مثل الحياة الواقعية, البحث عن مسئول طريقه طويل. ممكن يكون مشرف بيراقب بشكل جزئي الموقع, أو موظف أو حتى متطوع.

هو أو هي ممكن يساعد لو فيه سلوك تهديد أو بلطجة حصل أو يعطي اللاعبين تعليمات. لو المشرف رأي حدوث بلطجة, البلطجي ممكن يلاقي نفسه خارج اللعبة.

بكلام الانترنت: ناس بتسميهم MMOGs, اختصار لكلمة ألعاب أونلاين متعددة اللاعبين, أو MMORPGs, اختصار لكلمة ألعاب أونلاين متعددة اللاعبين و الأدوار. هي ببساطة عوالم تعيش فيها كتجسيد لنفسك, و تتفاعل مع لاعبين آخرين, تقاتل, تنفذ مهمات أو تتواصل مع الآخرين.

بعض الناس بيحيب النوع ده من اللعب, مثل عالم ووركرافت, بسبب عالمه التخيلي, مثل التظاهر بأنك مغامر جرئ يتقدم رغم أن حياتك الحقيقية أقل اثارة بكثير.

سمة أخرى من العالم الحقيقي استحضرت للعالم الافتراضي هي البلطجة. بملايين اللاعبين من كل العالم في أي لحظة, ممكن تقابل كل أنواع البشر, تقدر طبعا تلعب وحدك و تستكشف العالم ده بنفسك, أو تقدر تقابل بعض الناس و تنضم لعصبتهم.

أو تقدر تتكلم مع كل شخص يقابلك.

من كل الناس دي فيه منهم ناس تحب تستغل اللاعبين. ممكن يكون هدف مدروس و معروف أو شخص غريب بالصدفة.

الشخصيات ممكن مهاجمتها في عالم اللعبة من الغرباء. الهجوم بتأثر على نقط حياتهم أو تفقدهم وعيهم/تقتلهم, و ده بيسمح لهم بوقت يفتشوا جيوبهم عن الذهب/العملة المحلية أو أشياء أخرى.

كتير من المتحمسين لعالم ووركرافت ضد البلطجة تماما و بيقولوا أن البلطجية بيمنعوا الناس من أنهم يستمتعوا باللعبة.

على كل حال, البلطجة مازلت مستمرة. بعض المجموعات بتستهدف لاعبين بعينهم يهجموا عليهم, على أساس توصيات من أعضاء مجموعات أخرى.

الاستجابة للهجمات الأونلاين في الألعاب خادعة.

حركة أساسية أنك تضع شروط لمن يقدر يراك حتى في اللعبة, و ده حيجنبك لاعبين معينين. أو حتى تلغي الحساب و تنشئ واحد جديد- ده حيمنع مشاكل مستقبلية لو اسمك مستهدف.

طريقة تانية أساسية أنك تكون أقوى من اللاعبين الآخرين حتى لا تكون هدف سهل. كتير من البلطجية بيفضلوا يستهدفوا الوافدين الجدد الغير معتادين على جو و عالم اللعبة. لكن لو أصبحت خبيرا, ممكن تترك في حالك.

طلب المساعدة و البحث عن مشرف أو شخصيات أخرى تقدر تساعد.

أحد المراهقات ابتكرت فكرة أنها تعمل فيديو قصير على اليوتيوب. ده بيتحدى البلطجية مباشرة اللي بيسخروا منها.

النتيجة

ككل, يوجد أسباب كثيرة للبلطجة الالكترونية كما يوجد طرق كثيرة لمواجهتها و محاولة منعها. الألعاب الأونلاين بتجتذب زوار أكثر و أكثر, مما يجعلها وسيلة ممتازة لمقابلة الناس. شئ جميل أن التفاعلات تكون ايجابية و تتكون صداقات.

على كل حال, مثل ما في العالم, فيه ناس مهتمة بك لأسباب شنيعة – تحاول تسرق أشياءك, أو أحيانا بتكون ثأر شخصي بسبب لمحة من الماضي.

Comment Here

Leave a Reply

Send Us Message

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>